Dynamische voertuigtest

Slide background

Safe load securing = a shared responsibility!

Hoe we het doen

In tegenstelling tot bij de statische test, rijdt het voertuig in de dynamische voertuigtest wel. De test gaat een specifiek ladingzekeringsysteem na. Bij de dynamische test, bestuderen we de combinatie van truck, lading en ladingzekering.

Tijdens de test (bedoeld om het universeel XL certificaat te halen) draagt het voertuig een onstabiele transversale lading. Wanneer de uitrusting is aangebracht om alle data te verzamelen, meten we de impact van acceleraties van het voertuig op de lading.

Sommige manoeuvres kunnen resulteren in acceleraties die het voertuig bijna doen kantelen. Daarom is het aangewezen om steunwielen te gebruiken, alvorens die uit te voeren:

  • Vooruit rijden aan een voldoende hoge snelheid en dan ‘hard’ remmen. Een acceleratie van 8m/s² moet worden gemeten, en dat voor een langere tijdspanne.
  • Achteruit rijden en dan remmen. Hier moet de acceleratie 5m/s² bedragen.
  • Een rotonde nemen aan voldoende hoge snelheid. Een transversale acceleratie van 5m/s² transversal moet dan genoteerd worden.
  • Maak een S-vorm en rem op het einde. In beide richtingen moet 5m/s² transversale acceleratie gemeten worden. Bij het remmen eveneens 5m/s² acceleratie.

Wanneer de testwanden binnen hun limieten blijven, is de test geslaagd en krijgt het voertuig het XL certificaat voor evenwichtig gewicht en stabiliteit.

Bekijk onze video!

© Copyright 2016 - ESTL